NIEUWS

Dankzij digitalisering en het slim gebruiken van moderne ICT-oplossingen, is de zorg in Nederland snel beter en efficiënter in te richten. De gerichte inzet van innovatieve technologie kan modernisering van deze sector op relatief eenvoudige wijze een stevige impuls geven. Dat draagt bij aan tevreden zorgmedewerkers die meer tijd hebben voor hun patiënten.

Dit blijkt uit onderzoek in het kader van het project Digitale Versnelling Nederland (DVN). In dit project van initiatiefnemer Cisco werken meer dan vijftig organisaties samen om innovatie door digitalisering te realiseren. Het onderzoek naar digitalisering in de zorgsector is in opdracht van ICT-dienstverlener Conscia uitgevoerd door adviesbureau Effecta.

Inefficiëntie en frustratie bij zorgmedewerkers

Het onderzoek naar mogelijkheden voor het verbeteren van de organisatie van de zorg levert tal van concrete onderwerpen op die in de dagelijkse praktijk leiden tot inefficiëntie en frustratie bij zorgmedewerkers. De onderzoekers beschrijven 21 cases op het gebied van onderlinge communicatie, organisatie van de werkzaamheden en communicatie met de patiënt. Met name in de eerste twee categorieën is vaak nog veel te verbeteren. Om knelpunten goed in beeld te krijgen, voerden de onderzoekers circa vijftig gesprekken met zorgmedewerkers van vijftien ziekenhuizen, verpleeghuizen en huisartsenpraktijken.

Eenvoudig digitaal verbeteren met bestaande ICT-oplossingen

Het goede nieuws? Vrijwel alle gesignaleerde pijnpunten bij het digitaliseren van de zorg zijn relatief eenvoudig en structureel weg te nemen met bestaande ICT-toepassingen, zegt onderzoeker Peter Kranendonk, principal consultant bij Effecta. “Dat met simpele oplossingen grote verbeteringen zijn door te voeren, heeft meerdere oorzaken. Denk aan de grote hiërarchische afstand tussen bestuur en werkvloer. Zorgmedewerkers ‘aan het bed’ worden niet voldoende betrokken bij technologie en innovatie. IT-afdelingen zijn vaak niet op de hoogte van problemen op de werkvloer. Natuurlijk geldt dit niet voor alle zorginstellingen, maar het komt toch nog vaak voor. Met als gevolg dat medewerkers van bovenaf systemen krijgen opgelegd die in de praktijk helemaal niet goed werken bij het faciliteren van digitale zorg”, zegt Kranendonk.

Expert tussen werkvloer en IT in stimuleert digitale zorg

Een ander knelpunt van digitale transformatie in de zorg is het ontstaan van matig functionerende lappendekens aan ICT-systemen. In zo’n geval zijn er diverse programma’s in omloop die niet goed zijn geïntegreerd met andere systemen. Het is daarom belangrijk dat er een expert is die tussen IT en werkvloer in zit. Iemand die aangeeft wat er aan automatisering nodig is door de eindgebruiker rechtstreeks te betrekken bij digitale innovatie en transformatie.

Steeds meer videobellen in de zorg

Gelukkig wijst het DVN-onderzoek tevens uit dat dat medische technologie en digitale zorg veelal wel uiterst innovatief zijn. Maar gaat het om medewerkers en om communicatie met de patiënt, dan kijkt men vaak de kat nog uit de boom, hoewel ook hierin nu verbeteringen zichtbaar zijn. Videobellen wordt bijvoorbeeld mede door corona steeds meer toegepast in het contact tussen arts en patiënt. Dat is voor veel mensen wennen, maar ze zien wel de onmiskenbare voordelen.

Een veilige totaaloplossing is niet ver weg

Bent u op zoek naar een veilige totaaloplossing voor het digitaliseren van uw zorgactiviteiten? Dan denkt Conscia graag mee. Ruim 60% van de Nederlandse ziekenhuizen (waaronder alle academische) vertrouwt op diensten van Conscia.

Conscia’s modulaire platform zorgt er bijvoorbeeld voor dat medewerkers altijd veilig in contact staan met collega’s of patiënten, waar zij ook aan het werk zijn. Zo wordt het oplossen van de bovenstaande pijnpunten en het professionaliseren van de zorg mogelijk voor elke zorginstelling.